Tuesday, December 12, 2006

Noen kommentarer om sommeren/høsten 2006, og videre fremover.

Jeg synes det har vært en del som har fungert bra, og en del som har fungert dårlig i sommer/høst. For det første vil jeg nevne foredragsturneen vår. Det var dumt at vi ikke kom lenger før sommerferien, men vi var vel alle opptatt, først med eksamen, så med ferie eller jobb. Når skolen starter igjen på høsten er det egentlig for sent å begynne å forberede fra scratch, desverre.

Jeg synes vi burde hatt en klarere workshop i starten. Det er viktig at vi klarer å bli enige om hvordan vi skal holde foredraget, og hvilket nivå det skal ligge på. Selvsagt må vi også være enige om hva det skal handle om. Med en workshop tidlig i prosessen går dette arbeidet lettere. I tillegg blir vi kjent med hverandre, vi får diskutert interessante problemstillinger, og vi kan øve oss på å snakke til forsamlinger.

Vi trenger også en ressursbank. Denne er nå under utvikling, noe jeg synes er veldig bra (her ikke fått kikka så mye på den enda, men det kommer...).

Til slutt, angående foredragsturneen, synes jeg vi burde sette oss ned å klarere definere hva vi kan levere, til hvem vi kan levere, og eventuelt hvordan og hvem som skal betale. Jeg tror vi har mye å tilby alt fra fagforeninger til bachelorstudenter, fra ungdomspartier som AuF til konferanser som GlobKonf.

Det andre jeg har vært med på er Spire Ås. Spire har ikke fungert på Ås i høst, og for at det noen gang skal fungere er det et par ting man erfaringsmessig må tenke over:
  • Rekrutteringsgrunnlaget på Ås er i hovedsak mastergradsstudenter.
  • Disse er på Ås kun i et år, og må dermed rekrutteres med en gang på høsten.
  • Gjennomtrekken av medlemmer er derfor svært høy.
  • Mange er utenlandske, snakker ikke Norsk, og har en svakere økonomi enn norske studenter.
  • Man kan ikke påregne noen form for aktivitet på Ås i sommerferien.
  • De potensielle medlemmene har et svært høyt kompetansenivå.
  • Nettverket på Ås er meget interessant, med gode kontakter i en rekke utviklingsland.
  • Transportkostnadene fra Ås til Oslo er høye, særlig for utenlandsstudentene.
  • Man kan ikke regne med at Ås-studenter ser seg tjent med å reise inn til Oslo særlig ofte (med mindre man får full reisegodtgjørelse).
Det betyr at man står ovenfor en del organisatoriske utfordringer. Disse må man klare å møte på en fornuftig måte dersom man ønsker et fungerende lokallag på Ås. Til gjengjeld kan Ås tilby et unikt fagmiljø, medlemmer fra utviklingsland, og et svært rikt nettverk i utlandet.

Som oppsummering vil jeg derfor hevde at til tross for at vi har levert resultater vi kan si oss fornøyd med, er potensialet langt fra realisert. Spire har masse å gå på. Jeg må også få berømme takhøyden i Spire, og påpeke at jeg faktisk får lov til å være med til tross for mine ofte radikale meninger. For eksempel er jeg enig i hele 80% av det Spire er bestemt å jobbe med:
  • Demokrati og WTO
  • Matsuverenitet
  • Bærekraftig utvikling
Vestlig forbruksmøsnter kan noen andre jobbe med, men det er vel derfor vi har flere medlemmer enn meg!

Siden du allerede har lest helt hit, antar jeg at du er interessert i alt det rare som foregår inni hodet mitt. Det kan du lese mer om på bloggen min, her:


http://tordstanker.blogspot.com/


God Jul!

4 comments:

marius said...

Virker som om du sitter inne med mange tanker Tord, og det er bra! Jeg blir gjerne med på et evalueringsmøte angående ås (før jul?).

Men jeg tror vi bør holde oss til saken som skal diskuteres her. Er Spire tjent med et kampanjetema til neste år, og dersom ja, hva skal det være?

Tord Steiro said...

Hei Marius.

Denne var selsagt ment å være en kommentar, og ikke en post... Beklager dette.

Synes selv det ser ganske teit ut med en post som i overskriften gir inntrykk av å være en kommentar...

Kunne du endra det? eee... Please?

Tord Steiro said...

Fra post til kommentar, altså...

marius said...

Får ikke fiksa det...