Wednesday, December 13, 2006

Spires fokus for neste år.

Jeg vil argumentere for at vi burde at et sterk struktur-politisk fokus. Dette temaet må kunne spisses (sexes opp) og man burde etterstrebe at det kan munne ut i noe målbart. Dette har vært litt av problemet tidligere, da vi har valgt gode temaer, men det direkte arbeidet har vært vanskelig å spre engasjement for og resultatet har vært vanskelig å måle.
Jeg vil foreslå at vi fortsetter å ha WTO som e av de store prioriteringssakene, men vi må ha noe spissere enn WTO og demokrati.
Noen forslag.

-Jørgen

4 comments:

Tord Steiro said...

Helt enig med Jørgen!

Og hva med å nedsette noen (små) arbeidsgrupper som arbeider direkte på det valgte tema, på et relativt høyt nivå? Både faglig/teoretisk og praktisk?

Et målbart resultat av dette kan jo være et seminar som skal holdes for Spire i slutten av perioden, og f eks en samlign artikler til kunnksapsbanken vår?

marius said...
This comment has been removed by a blog administrator.
marius said...

Nå forgriper vi sakens gang en smule, ved å elegant hoppe over spørsmålet om vi skal ha et kampanjetema eller ikke, til å diskutere hva det skal inneholde. Men det er i og for seg greit.

Jeg vil ikke komme med mine synspunkter akkurat nå, men jeg vil bare dvele litt ved hva det vil si å ha et tema:

Et tema rokker hverken ved verdigrunnlaget eller den politiske plattformen til en organisasjon. Man slår ikke vrak på alle andre aktivitetsområder selv om man velger et tema, det er snarere en vinkling på det man kommuniserer utad. Når Utviklingsfondet velger klma som tema betyr ikke det at Aksel ikke skal jobbe med sine policysaker lenger. Det betyr bare at kommunikasjonsavdelingen ser på det han gjør i sammenheng med klima når de formidler arbeidet han gjør.

Så hva bør ligge i et tema?

Hovedbudskapet må være enkelt

Målgruppene må kunne relatere seg til temaet

Må være en god sak

Må ha en bra og emosjonell krok som får folk til å bli engasjert

Må få faglig, moralsk (og økonomisk) støtte

Bli forstått av mange

Dernest er det viktig at et tema gir et klart og entydig budskap. Et tema skal være med å bygge identitet og gjennkjennelse i målgruppen.

Et kampanjetema vil altså bety mest for organisasjoenens kommunikasjon utad og for verving av nye medlemmer.

Tord Steiro said...

Hmmm, OK. Ser jo hva Marius mener. Pr i dag har vi jo en rekke grupper, som driver innenfor visse avgrensede områder. Hvordan ser vi for oss at de skal påvirkes av tema?

Dersom tema f eks er global rettferdighet, vil det jo være logisk å se det gruppene driver med i lys av hva vi føler rettferdig.

Da vil f eks mat- og landbruksgruppa måtte fokusere på hvorfor sult er et resultat av urettferdighet, hvorfor denne urettferdigheten oppstår, og hva som skal til for at den kan fjernes, osv...

Men, et tema som global rettferdighet er veldig vidt (akkurat som "klima").

En mer spesifikk ide hadde kanskje vært bedre?

Vi må også huske på poenget til Jørgen: Målabarhet! Det er veldig praktisk å velge et tema hvor man kan måle et resultat.

Et forslag kan jo være å arrangere en workshop hvor vi inviterer deltakere fra mange, ulikeorganisasjoner, og prøver å diskutere oss til hvordan en retferdig verden kunne sett ut, f eks. Da ville vi også ha produsert en rekke skriftlig materiale til ressursbanken vår! F eks inennfor disse tema:

Dagens handelsregime er urettferdig på grunn av ditt og datt, et rettferdig handelsregime mener vi kunne sett slik ut: blablabla... Osv for en rekke temaer.